W marketingu sieciowym występuje kilka systemów wynagrodzeń. Pominę procenty czy udziały od sprzedaży produktów, ponieważ to wszędzie wygląda inaczej. Występują cztery główne systemy marketingowe. Twoja firma wybrała jeden z nich i w zasadzie Ty też dokonałeś/dokonałaś wyboru. Każdy system ma swoje wady i zalety. Opiszę teraz system wynagrodzeń zwany Różnicowym lub schodkowym.

Plan Różnicowy (schodkowy) – najprościej rzecz ujmując to plan polegający na wypłacaniu dyferencji między Tobą a grupą. Współpracując z firmą z takim planem wypracowuje się pewne pozycje, stanowiska. Jeśli jesteś na tym samym stanowisku lub poziomie co osoba pod Tobą – nie dostajesz nic z jej obrotu do czasu aż skoczysz wyżej. Jeśli jesteś natomiast bardzo wysoko – różnica między wami jest duża to i dochód dla Ciebie jest większy.

Przedstawię Ci to na przykładzie prowizyjnym od sprzedaży produktów.

Załóżmy, że firma sprzedaje produkt XYZ w cenie xxxx złotych z czego 60% ceny, którą płaci klient jest wypłacane w strukturę. Załóżmy, że to jest jedna struktura, gdzie jest jedna osoba na wysokiej pozycji i ma pod sobą 3 kolejne.

Osoba A – osiągnęła najwyższą pozycję w firmie i otrzymuje poziom wynagrodzenia 60% (czyli całość). Uzyska taką kwotę jeśli sama pozyska nowego klienta.

Osoba B – jest w strukturze osoby A i osiągnęła pozycję, która kwalifikuje ją na zysk 50% z wartości zakupu swojego własnego klienta. Czyli osoba B dostaje 50%, a osoba A dostaje różnice między nimi czyli 10%.

Osoba C – osiągnęła pozycję 20% w strukturze osoby B. Otrzymuje 20% z dochodu za własnego klienta. Zostaje 40% do wypłacenia w strukturę czyli osoba B otrzymuje 30%, a osoba A 10% z tego klienta pozyskanego przez osobę C.

Osoba D – jest w strukturze osoby C i również jest na poziomie 20%. Otrzymuje 20% z dochodu za własnego klienta. Osoba C – nie zarobiła nic (nie ma różnicy w stanowisku), ale osoba B zarobiła 30%, a osoba A zarobiła 10% z tego klienta pozyskanego przez osobę D.

Zalety : kiedy raz osiągnie się jakąś pozycję w strukturze, ma się ją już permanentnie. Nie można z niej spaść. Dzięki temu, kiedy zapisuje się nową osobę bezpośrednio pod Ciebie – różnica z wypłat największa, a więc zysk za pracę tej osoby dla Ciebie też jest duży.

Wady : jeśli znajdziesz kogoś lepszego od Ciebie i zrówna się z Tobą stanowiskiem lub Cię „przeskoczy” to nie będziesz uzyskiwać przychodu za pracę tej osoby pomimo, że jest w Twojej strukturze. Często firmy stosujące ten system mają znamiona firm rekrutacyjnych (nie piramidy) czyli są duże prowizje dla sponsora za wpisanie osoby zanim się jeszcze cokolwiek z nią popracuje.

Ważna informacja na koniec. Żaden z istniejących planów wynagrodzeń w marketingu sieciowym nie jest idealny. Wszystkie mają swoje wady i zalety. To trochę jak w związku. Dobierasz się do osoby, która Tobie najbardziej odpowiada. Też ma swoje wady, ale w Twoich oczach ma więcej zalet. Dlatego dobierz plan dla siebie.

W Marketingu sieciowym istnieją także plany:

Unilevel

Matrycowy & Binarny

Hybrydowy – który stanowi zlepek więcej niż jednego planu wynagrodzeń.

Powodzenia przy poszukiwaniach

Nigdy się nie poddawaj

Zobacz także