Czym Ty się zajmujesz? Rekrutacją czy sponsorowaniem? Widzisz jest pewna subtelna różnica między jednym, a drugim i ta mała różnica stanowi o wielkiej różnicy. Co według Ciebie jest kluczem do długoterminowego sukcesu w marketingu sieciowym? Jest to raczej dotarcie z twoją informacją do jak największej grupy ludzi i zrobienie im prezentacji, czy może dotarcie do jak największej grupy ludzi i zbudowanie relacji? Która odpowiedź jest według Ciebie trafniejsza?

Myślisz, że marketing sieciowy to biznes oparty o sprzedaż? Myślisz, że jest oparty o kosmetyki? O ubezpieczenia? O zrzucanie nadwagi? Albo o telefony? NIE! Marketing sieciowy to biznes oparty o ludzi. Osoby zajmujące się rekrutacją nie wiedzą tego o czym piszę w tym artykule.

Pamiętaj, że jesteś w biznesie opartym o ludzi i relacje między nimi. Czy umiesz postępować z ludźmi?

Jeśli chcesz komuś zaproponować współpracę nie można naciskać i uganiać się za tą osobą. Czy wyobrażasz sobie sytuację gdzie chłopak stara się o kobietę, dzwoni codziennie po kilka razy, ugania się za nią? Nawet jeśli była zainteresowana nim to już przestaje, ponieważ to jest delikatnie rzecz biorąc dziwne zachowanie. Jeśli będziesz się uganiać za ludźmi oni będą przed Tobą uciekać.

Jesteś w świecie psychicznym. To nie jest świat fizyczny. W świecie fizycznym, aby jechać szybciej naciskasz bardziej pedał gazu i przyspieszasz. W świecie psychicznym jest zupełnie odwrotnie. Im większą presję wywierasz, im bardziej się starasz  tym gorzej wychodzi. Miej to na uwadze.

Wracając do tematu relacji. Jeśli zbudujesz odpowiednią relację z dużym gronem osób to osiągnąłeś długoterminowy sukces. Dlaczego? Ponieważ jeśli firma się zwinie, wywalą Cię z roboty, spłonie twój zakład pracy, ale będziesz mieć dobre relacje z wieloma osobami to one Cię będą wspierać w każdych okolicznościach. Relacje są najważniejszą rzeczą jaką trzeba budować w życiu, w biznesie i w związkach.

Jaka jest różnica pomiędzy sponsorowaniem i rekrutowaniem?

Musisz naprawdę chcieć pomóc innym osobom, a nie tylko ich przyłączyć do biznesu. To jest rekrutacja, a nie sponsoring.

Rekrutacja to wpisanie kogoś pod siebie nie po to aby nauczyć go i pomagać, ale w celu dotarcia do jego listy ciepłych kontaktów w nadziei, że znajdziesz tam swoją gwiazdę MLM.

Sponsoring to troska o tą osobę i SZCZERA chęć pomocy.

Wiele razy widziałem lub słyszałem o liderach, których źle traktowali osoby, które nikogo nie przyprowadzały na spotkana. Pokazywali palcem i mówili dlaczego nikogo nie przyprowadzasz? Jest wiele osób w tej branży, które nie zrobiły nic przez wiele miesięcy od daty startu !

Czy potrafisz wyobrazić sobie osobę, która chodzi przez 10 miesięcy na spotkania i nikogo nie przyprowadza? Jak Ty byś ją potraktował? Czasami jest tak, że ktoś się czuje dobrze w pozytywnym środowisku marketingu sieciowego i po prostu uczy się. Po 10 miesiącach uczestnictwa przyprowadza kogoś i on zostaje gwiazdą MLM. Czy wyobrażasz sobie ile osób odeszło z marketingu sieciowego tylko dlatego, że ktoś na nie naciskał i wymagał rekrutacji?

Tak jak mawiał Zig Ziglar : „Możesz mieć wszystko w swoim życiu co tylko zechcesz, jeśli pomożesz dostatecznej ilości osób osiągnąć to czego oni chcą”.

Jaki z tego płynie wniosek? Pomóż innym, a pomożesz sobie !

Zdobądź najpierw podstawy dotyczące ludzkiego zachowania, relacji, w jaki sposób je budować, jakie są różne typy osobowości, skąd się biorą „zgrzyty” i konflikty, nieporozumienia… tego możesz się dowiedzieć z tego poradnika. Jeśli jeszcze go nie czytałeś koniecznie to zrób.

Co takiego wie prawdziwy sponsor?

Powinieneś mieć świadomość ze decyzje podejmowanie przy wsparciu emocji, podejmowane sercem są dłuższe, głębsze i dłużej trwają niż takie podejmowanie przez logikę. Jeśli twój zespół kieruje się logiką – stracisz ich.

Jeśli myślisz, że marketing sieciowy jest oparty na produkcie, na pieniądzach, na planie wynagrodzeń to powodzenia. Jeśli firma konkurencyjna, która ma takie same produkty zwiększy jakość swojego produktu, albo obniży cenę to wówczas jesteś w nieciekawej sytuacji. Jeżeli osoby, z którymi pracujesz były tylko dla pieniędzy, logiczne dla nich będzie przejście do konkurencji.

Jedyna szansa na to, aby były z tobą to zbudowanie relacji. Nawet jeśli początkowo te osoby dołączyły dla pieniędzy – zbuduj relacje i to jak najtrwalsze.

Powinieneś uczyć swój zespół, budować ich poczucie własnej wartości, gratulować sukcesów i im pomagać jak tylko jesteś w stanie. Ta wiedza, i te umiejętności w budowaniu relacji niezależnie od tego co się stanie z twoją firmą sprawi ze te osoby nadal z Tobą będą i nigdy nie odejdą , one zawsze będą stały murem za Toba i nawet jeśli zmienisz firmę, przejdziesz gdzie indziej to one pójdą za tobą.

Częściej jednak ma miejsce coś zupełnie innego…

Jednym z największych kłamstw jakie jest serwowane w mlmie, to że to gra liczb. W rzeczywistości gra polega na budowaniu relacji, ponieważ ludzie nie są liczbami. Ludzie to ludzie czyli wujkowie, ciotki, synowie, córki itd. Marketing sieciowy polega budowaniu relacji i jest to pewien proces. To nie jest tak, że pogada się z setką osób 10% wejdzie w biznes i basta. Tak działa osoba rekrutująca. Zgadnij ile z tych 10% po roku nadal jest w biznesie :)

Jest to podstawowa różnica między osobą która rekrutuje, a sponsorem. Osoba rekrutująca skupia się na liczbach. Nie zauważa pojedynczego człowieka i w zasadzie nie ma nawet zielonego pojęcia, jaki jest „powód dlaczego” rekrutowanej osoby. Dlaczego zaczęła współpracę z ta firma, nie zna jej marzeń ani celów. Czy Ty znasz „powód dlaczego” ludzi w twoim zespole?

Po wzięciu pieniędzy za zapisanie nowej osoby (czy to był pakiet startowy, kupienie produkty czy jakaś kwalifikacja) praca rekrutacyjna dobiega końca. Sponsor postępuje inaczej.

Sponsor staje się trenerem, nauczycielem, mentorem tych wszystkich osób. Prezentuje swój system pracy, mówi co jest możliwe, co trzeba zrobić aby iść dalej, pokazuje swoje podejście, swoje zaangażowanie i przede wszystkim – buduje przyjacielskie relacje. Co Ci to da? Oni sami będą Cię prosić o współpracę, ponieważ wiedzą, że jesteś osobą, która może pomóc im osiągnąć ich własne cele!

I tak jak pisałem wyżej im większej liczbie osób pomożesz osiągnąć ich cele tym szybciej osiągniesz  własne.

Rzadko spotyka się, aby jakaś firma uczyła swoich partnerów w jaki sposób budować ten biznes. Uczą natomiast w jaki sposób sprzedawać produkty. Dlaczego? Ponieważ firma nastawiona jest na liczby. Nie ma w tym nic złego. Biznes to Biznes. Mogą mówić : pokaż jak największej liczbie osób produkt i go sprzedaj, jeśli ktoś go kupi lub nie to nie ma znaczenia NASTĘPNY… takie podjecie jest, ale w ten sposób nie buduje się relacji.

Jeśli się przyjrzysz innym osobom zajmującym się marketingiem (nie sieciowym – po prostu zwykłym marketingiem i reklamą), są to osoby, które dobrze wiedza ze znalezienie klienta na jakiś produkt jest 10 razy bardziej kosztowne niż jego utrzymanie i ponowna sprzedaż. Czyli jeśli ktoś już kupi nasz produkt to powinniśmy z nim zbudować relacje, ponieważ w dłuższej perspektywie czasu zarobimy dzięki temu znacznie więcej, niż gdybyśmy mieli za każdym razem chodzić i sprzedawać od zera dużej ilości osób.

Kolejna sprawa to klient z relacjami będzie polecać nasz produkt, będzie go używać i powie znajomym „ słuchaj znam takiego Grześka fajny gość on się zajmuje tym i tym, myślę że możesz się do niego z tym zwrócić i coś Ci doradzi tak jak mnie”.

Taka osoba, kojarzy produkt z osobą, a nie z firmą!

Klienta, z którym masz relację NIGDY nie stracisz. Jeśli pozyskasz go na cenę, jakość, gwarancje to z tych samych powodów go stracisz …

Zapamiętaj tę różnicę. Prawdziwy sponsor buduje relacje, pomaga, uczy i nie mydli oczu bajkami o eldorado jeśli się tylko gdzieś zapiszesz. Bądź dobrym przykładem.

Nigdy się nie poddawaj

Zobacz także