Sporo osób, które po raz pierwszy zetnkęły się z marketingiem sieciowym nie bardzo wie jak ocenić firmę, która została im przedstawiona. Ważne jest aby firma była dopasowana do Ciebie, ale jak to sprawdzić? Przede wszystkim zadaj pytania i domagaj się szczegółowych odpowiedzi od osoby, która Ci przedstawiła biznes.

Być może zabrzmi to dziwnie ale odradzam szukania w internecie opinii użytkowników o danej firmie. Szukaj rekomendacji klientów. Jeśli klienci są zadowoleni to jest to najlepsza reklama dla danego MLM. Zdarzają się natomiast osoby, które nic nie robiły, nic nie zarobiły i wyżalają się na forach że taka to a taka firma oszukuje, wyciąga pieniądze itp. To jest norma i nie dotyczy tylko firm opartych o marketing sieciowy.

Na co więc zwrócić uwagę?

1. Jak długo firma działa na polskim rynku?

Są tutaj 3 warianty.

a) Dopiero weszła na rynek – jeśli jest to firma całkowicie nowa, doradzam sprawdzenie rynku czy jest zapotrzebowanie na ich produkt, wbrew pozorom wiele nowych firm MLM upada. Jeśli jest to firma globalnie działająca i wchodząca do Polski to zagrożenie upadku w zasadzie nie występuje, ale czekać Cię bedzie przecieranie nowych szlaków, dostosowania zagranicznego myślenia do polskiego realizmu i bardzo cieżka praca. Nagroda ze ten wysiłek często jest olbrzymia, ponieważ kto jest na początku zyskuje najwięcej. To jest wariant dla ludzi z „jajami”, mało bezpieczny, ryzykowny ale z ogromną perspektywą.

b) Firma działa już na rynku 2-3lat – pierwsze trudności i problemy ma już za sobą, szlaki przetarte, oferta w pełni przygotowana. Jest to okres, w którym firma wchodzi w fazę przyspieszonego rozwoju. Masz już pewność, że nie zniknie do jutra z rynku. Są w strukturach osoby osiągające wysokie zarobki ze struktur powstałych w ciągu 3 pierwszych lat.

c) Firma jest na rynku od kilku, często od kilkunastu lat – zaletą tak długiego czasu niewątpliwie jest fakt, że firma ma już wyrobioną pewną markę, jest rozpoznawalna, łatwiej jest sprzedać dany produkt. Wadą jest to, że rynek jest już często przesycony i nowi partnerzy nie mogą liczyć na takie zyski jak w przypadku a) oraz b) . Trzeba włożyć w taką działalność często tyle samo pracy co w przypadku b) natomiast z mniejszym dochodem. Zdarza się także, że firmy na tym etapie swojej działalności wchodzą w tradycyjne formy dystrybucji produktów (reklamy w telewizji, punkty sprzedaży, apteki). Trzeci wariant jest w zasadzie przeciwieństwem pierwszego – małe ryzyko, ale także mały dochód.

2. Jakie posiada produkty w swojej ofercie?
Wszystkie firmy marketingu sieciowego muszą mieć jakieś produkty, inaczej jest to piramida (jak dokładnie wygląda róznica między MLM a piramidą zapraszam do tego artykułu). Zastanów się czy jest popyt na dany produkt czy usługę. Czy popyt będzie rósł czy malał. Często wymagane jest także, aby dystrybutor także korzystał z produktów swojej firmy w celu budowania większej wiarygodności wśród klientów.

3. Zasięg działalności.
Są firmy działające wyłącznie na terenie danego kraju, są także takie, które prowadzą międzynarodową ekspansję i można rekrutować sieci oraz pozyskiwać klientów poza granicami kraju. Często zdarza się, że firmy prowadzące działaność globalnie dają większe możliwości zarobkowe, ponieważ pomimo tego, że Ty nikogo nie znasz ( np. w Wielkie Brytanii ) to możesz mieć w swoim zespole kogoś kto zna kogoś właśnie tam.

4. Opłata licencyjna / pakiet startowy.
Aby przystąpić do współpracy z firmą marketingu sieciowego wymagane jest wykupienie licencji lub pakietu startowego. Przeanalizuj całkowity koszt z tym związany. Jeśli jest to licencja to sprawę masz z głowy, jeśli pakiet startowy – przyjrzyj się najlepszemu dla siebie oraz ile jesteś w stanie zainwestować na początek.

5. Na jakie wynagrodzenie można liczyć?
Ponieważ marketing sieciowy to tworzenie pasywnego przychodu na nim się tutaj skoncentruj. Zawsze są jakieś premie i bonusy, ale najważniejsze jest budowanie pasywnego przychodu. Przyjrzyj się możliwością, porównaj to z innymi planami wynagrodzeń, zobacz gdzie jest najlepsza perspektywa.

6. Kim jest osoba wprowadzająca Cię do biznesu / sponsor ?
Przyjrzyj się jak skutecznie działa osoba, która wprowadza Cię do biznesu, na jaką pomoc możesz od niej liczyć i przede wszystkim czego będziesz się mógł od niej nauczyć.

7. Szkolenia
Wszystkie firmy marketingu sieciowego, programów partnerskich itp kładą spory nacisk na szkolenia. Jest to ważny element biznesu MLM, dlatego przyjrzyj się jakie szkolenia firma oferuje, czy są one płatne i co na nich jest.

8. Działalność gospodarcza
Niektóre firmy MLM wymagają założenia własnej działalności gospodarczej. W Polsce jeśli prowadzisz działalność i nie zarabiasz to i tak płacisz. Osobiście odradzam takie rozwiązanie. Znajdź firmę, w której bez prowadzenia działalności będziesz w stanie współpracować ( przynajmniej do czasu, aż zarobisz kilka tysięcy zł – wtedy założenie działalności będzie Ci się po prostu opłacać).

Zadając te pytania swojemu sponsorowi ( na punkt 6. musisz sobie sam odpowiedzieć ) powinieneś dostać cały obraz firmy.

Nigdy się nie poddawaj

Zobacz także