mlm-1Kontynuując temat psychologii w rozmowach oraz w tekstach trzeba jeszcze wspomnieć o 3 rodzajach sensorów jakie ma każdy z nas. Te 3 sensory to Wzrokowiec, Kinestetyk i Słuchowiec. Tym razem nie będzie testów sprawdzających jaki sensor masz – łatwo to zauważyć po sposobie w jaki mówisz i myślisz.

(Czy widzisz obrazy, słyszysz wewnętrzny głos czy przeczuwasz intuicyjnie albo „widzisz ruch”?)

Na początek chcę Ci przedstawić czym charakteryzuje się każdy sensor, jak to rozpoznać u innych ludzi, a następnie usłyszysz ode mnie jak to wykorzystać w działaniu przez internet co pomoże Ci zwiększyć swoją skuteczność w mlm.

Wzrokowiec

Według różnych statystyk stanowią około 55% populacji. To największa grupa, o której nie wolno Ci zapomnieć.  To są ludzie, którzy oceniają świat na bazie tego „co widzą”. Muszą wiedzieć dowody zanim coś wezmą na poważnie. Myślą obrazami. Dzięki temu, że cały czas mają przed sobą krystaliczny obraz tego o czym w danej chwili mówią robi to z nich ludzi, którzy bardzo szybko mówią. Jak obraz nie jest jasny, mówią wolniej, mniej pewnie. Czasami mają monotonne, nudne głosy.  Mimo wszystko najłatwiej jest ich poznać po sposobie w jaki i co mówią. Używają słów związanych z obrazami „widzisz to? Zobacz. Nie uwierzę jeśli nie zobaczę. Rzuć na to okiem. Powiedz mi jak ty to widzisz?” itp.

Kinestetyk

To druga duża grupa stanowiąca około 30% populacji. To osoby, które „czują”. Patrzą na świat przez własne uczucia, intuicję, ruch. Kiedy powiesz takiej osobie aby wyobraziła sobie kubek kawy to może mieć duży problem z zobaczeniem koloru kubka, kawy, mleka itp. To co „ujrzą” to zapach kawy, poczują smak, zobaczą unoszący się obłok pary. Tak „widzi” świat kinestetyk. Bardzo często muszą się dobrze czuć w danym towarzystwie (także biznesie) aby pozostać w tym gronie. W tej kategorii są 2 rodzaje takich ludzi. Dla jednych przebywanie wśród ludzi jest jak narkotyk, uwielbiają kontakt interpersonalny, wzrokowy. Druga kategoria to osoby bardzo czułe, wstydliwe, bojaźliwe, z wielkim sercem z tym, że zawsze mogą się zmienić i stać się tym pierwszym typem jeśli zechcą.

Słuchowiec

Najmniejsza grupa około 15% populacji. Co tu dużo mówić – dźwięk jest ich „słowem”. Uwielbiają mówione słowa, konwersację z innymi ludźmi. Emocjonuje ich bardzo wysokiej jakości muzyka. Lubią kiedy coś „dobrze brzmi”. Kiedy tak jest – przyciąga to ich uwagę. Często mają melodyjne, perswazyjne, ekspresyjne głosy. Do tego wszystkiego często ubierają się tak jakby chcieli złożyć oświadczenie całemu światu jak i co myślą. Na pewno też nie raz spotkałeś osobę, po której wyglądzie mogłeś stwierdzić jakiej muzyki słucha. Innymi słowy – tam gdzie słowo mówione i dźwięk tam i słuchowcy.

Rozpoznanie sensora

mlm-2Rozpoznanie każdego typu z osoba często nie jest sprawą prostą. Większość ludzi (jeśli nie wszyscy) ma 2 z 3 typów jednocześnie. Jeden jest zawsze dominujący. Można dotrzeć do kogoś przez jeden z tych dwóch, ale mówienie w trzecim to jak mówienie po chińsku. Dana osoba nic nie rozumie.  Jeśli będziesz się w zwykłej rozmowie kierować jedynie tym w jaki sposób dana osoba mówi, jakich słów używa bez problemu zidentyfikujesz jeden z tych dwóch typów.

Ostatnio byłem z wizytą u przyjaciela i rozmawiałem z jego mamą, która przyjechała na święta z pracy w Hiszpanii. Rozmawialiśmy o łososiach, sposobie przyrządzania i powiedziała coś takiego „większość ludzi nigdy nie będzie miała okazji zobaczyć jak to się robi…”. Kiedy opowiadała cały proces produkcji, posługiwała się obrazami i odczuciami (ruchem, smakiem, zapachem). Opowiadała o kolorze łososia, dodatkach smakowych, wyrywaniu ości. Bardziej ze względu na słownictwo można było się zorientować, że jest wzrokowcem (patrzyłam jak to robią, dla koloru używają barwnika itp), a ze względu na opowiadaną historię, że jest też w dużej mierze kinestetykiem. A to wszystko ze słów.

Kilka przykładów mówienia „po chińsku”

Jeśli masz taką osobę (wzrokowiec/kinestetyk) i powiesz do niej „dlaczego nie słuchasz tego co do Ciebie mówię” to nie jest to język, który rozumie. To jest język słuchowca. Lepiej jest powiedzieć „zobacz co się stanie jak zrobisz XYZ”, bo to jest język tej osoby.

Podobnie jeśli ktoś jest np słuchowcem i wypalisz do niego „czy nie widzisz jak Twoja siostra się czuje?” to niestety – ale ani tego nie zobaczy ani nie poczuje… może natomiast usłyszeć : „czy według Ciebie dobrze brzmi jak Twoja siostra tak o Tobie mówi?”.

Bardziej romantycznie. Facet jest wzrokowiec/kinestetyk – dziewczyna – słuchowiec. Dziewczyna mówi „dlaczego mnie nie słuchasz?” i facet nie reaguje. Lepiej jest powiedzieć „czy nie widzisz jak ja się czuję?”. Ot cały sekret dobrego kontaktu z partnerką :)

W „realu” zastosowanie tego jest bardzo trudne. Wymaga lat praktyki i myślenia o tym aby wpadło to w nawyk. Sam do tej pory mam problem z ułożeniem słów „na żywo” do osoby, którą zidentyfikuję jako dany typ. Identyfikacja jest prosta, to odpowiadanie jest trudne :) Na szczęście jutro nie mam z tego egzaminu i Ty też patrz na to długoterminowo.

3 rodzaje sensorów w internecie

mlm-3W internecie jest to dużo prostsze. Jest czas na myślenie, czas na analizę, czas na uderzenie. Ma to jednak też swoje wady. Może tego nie wiesz, ale same słowa odpowiadają jedynie za 7% komunikacji międzyludzkiej. Cała reszta to ogólnie rzecz biorąc – mowa ciała. Dlatego przy komunikacji twarzą w twarz niespecjalnie przywiązuję do tego wagę. Ważniejsze jest bycie naturalnym, bycie sobą i mowa ciała.

Tak czy inaczej te 7%, które pozostaje na tekst trzeba dobrze wykorzystać. Dlatego z pomocą przychodzą te 3 zmysły – wzrok, słuch, odczucie. Pomijając już te 4 typy osobowości, o których pisałem wcześniej, pamiętaj o 3 tych sensorach.

Kiedy piszesz skup się na wszystkich na raz. Na blogowe wpisy – niekoniecznie, ale to świetne miejsce aby potrenować. Docelowe miejsce używania tego typu psychologi to miejsca gdzie ktoś ma coś kupić, gdzie trzeba wzbudzić emocje. To może być strona sprzedażowa, to może być miejsce gdzie się ludzie mogą zapisać do zespołu, to może być zapis na listę mailingową – coś na czym Ci zależy aby się stało. I tym sposobem możesz użyć :

  1. Wzrokowcy – przykład „Zobacz poniższy diagram ze statystykami naszego zespołu i zauważysz jak sprawnie budujemy ten biznes”
  2. Kinestetycy – przykład „Być może przeczuwasz intuicyjnie, że dołączenie do naszego zespołu byłoby dla Ciebie najlepszym wyborem w obecnej chwili”
  3. Słuchowcy – przykład „Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego jak często będą do Ciebie dzwonić ludzie i pytać o dołączenie do Twojego biznesu kiedy usłyszysz te wszystkie strategie, które trzymam tylko dla członków tego głośnego i popularnego zespołu”

Przykład połączenia

„Wyobraź sobie, że wynajmujesz za grosze zawodowca, który siada z Tobą przy komputerze i pokazuje Ci krok po kroku jak zbudować profesjonalnego bloga z zabójczymi treściami. Podążasz za jego głosem. Klikasz myszką i obserwujesz postępy. Wszystko co od niego słyszysz jest wyładowane wiedzą, którą później możesz komuś przekazać. Okazuje się, że to wszystko czego Cię uczy jest niezwykle proste i łatwe do powtórzenia.”

No prawda, że proste ? :)

Nie daj się zwieść. Nauczenie się tego proste nie jest. Nawet pamiętanie o używaniu tego proste nie jest. Natomiast jak się tego nauczysz to jest to bajkowo proste.

Z mojego punktu widzenia są 2 rodzaje pracy jaką można wykonywać. Łatwa do nauczenia się ale trudna w wykonaniu oraz trudna do nauczenia się ale łatwa w wykonaniu. Ta łatwa do nauczenia się to np. kopanie rowów, noszenie wiader z wodą itp. To trudna i ciężka praca, ale łatwo jest się jej nauczyć. Natomiast praca z umysłem jest trudna do nauczenia się, ale kiedy raz to zrobisz nikt Ci tego nie zabierze. Na tym właśnie polega samorozwój. Jeśli będziesz ciężko pracować zarobisz na przeżycie, dlatego pracuj ciężko ale nad sobą.

Nigdy się nie poddawaj

Zobacz także