Dzisiaj chcę się z wami podzielić informacjami dotyczącymi 3 faz przez jakie przechodzi każda firma (nie tylko marketingu sieciowego). Od czasu powstania aż po swoje największe sukcesy, kiedy ma największe problemy i kiedy przechodzi w stagnację.

Jest to ważne o tyle o ile współpracujesz z jakąś firmą i oczekujesz wymiernych efektów swojej pracy. Kiedy zaczynałem przygodę z marketingiem sieciowym dołączyłem do firmy, która była w ostatniej trzeciej fazie swojego rozwoju, przechodziła w stagnację. Nie wiedziałem o tym, nie umiałem rozpoznać symptomów takiego stanu i to był jeden z powodów dla których ciężko było zbudować grupę w tamtej firmie. Wiele osób rozpoczynając współpracę z firmą często nie ma pojęcia jak ważne to jest jeśli chcą osiągnąć swoje cele w czasie jaki sobie zaplanowali.

Chcę Ci teraz wyjaśnić na czym polega różnica pomiędzy fazą 1,2 i 3 oraz dlaczego zrozumienie tego jest takie ważne.

Faza pierwsza to okres kiedy firma dopiero powstaje lub wchodzi z innego kraju na rynek polski. Okres ten trwa przeważnie od około 2-4 lat. Jeśli ktoś przyłączy się do firmy na tym etapie i wytrwa mogę zagwarantować, że będzie dopiero przecierał szlaki, rozwiązywać masę problemów i naprawdę ciężko pracować.  Firma się dopiero rozwija. Przechodzi powoli od wazy pierwszej do trzeciej; od momentu kiedy nikt o tej firmie nie słyszał do momentu, w którym wszyscy o niej wiedzą. To jeden ze znaków rozpoznawczych na jakie powinnaś zwrócić uwagę. Czyli jak popularna jest firma w Polsce, jaki % osób już o niej słyszało. Większość marketingów sieciowych w tej pierwszej fazie ma rozpoznawalność około 1-2% w skali kraju. Zupełnie odwrotnie jest w fazie trzeciej.

Faza druga to dynamiczny rozwój. Kiedy piszę dynamiczny mam na myśli istną eksplozję. Osoby, które były od samego początku (faza pierwsza) przystosowały i zoptymalizowały system firmy do danych warunków rynkowych, przetarli szlaki dla nowych osób. W tym okresie działania firmy można zrobić małą fortunę :) Dynamiczny wzrost sprzyja wysokim obrotom, rozwojowi grup, organizuje się specjalne szkolenia dla liderów, wielkie szkolenia regionalne, krajowe (i międzynarodowe jeśli firma ma globalny zasięg). Dużo promocji na stanowiska to kolejny sygnał, że firma jest w fazie drugiej.

Faza trzecia następuje po ugruntowaniu pozycji firmy w na danym rynku. Jest bardzo dobrze rozpoznawalna, większość osób w Polsce już o niej słyszała.

Znasz takie firmy, o których słyszeli już wszyscy?

Chyba najlepszym przykładem dla polskiego rynku marketingu sieciowego i sprzedaży bezpośredniej byłby Amway oraz większość firm oferujących kosmetyki (nie wszystkie – część jest nadal w fazie drugiej). Wydaje mi się, że każdy słyszał o tych firmach, może nawet widział reklamy w prasie lub telewizji. Kto miał zrobić na tym duże pieniądze już je zrobił, natomiast wszyscy nowi dystrybutorzy muszą się dobrze napocić aby powtórzyć taki sukces.

Innym przykładem może być Microsoft. Nie jest to marketing sieciowy, ale to dobry przykład firmy idącej od pierwszej do trzeciej fazy, która powstała w przydomowym garażu (nikt o niej nie słyszał) zaczęła się powolutku rozwijać aż nastąpił ogromny wzrost popularności komputerów osobistych i systemów Windows (faza 2). Wówczas Bill Gates zarobił swoją fortunę. Obecnie firma znajduje się w fazie 3. Ma ugruntowaną pozycję na rynku, nie robi już przebojowych rzeczy.

Pamiętaj też ze są firmy które nigdy nie opuściły fazy pierwszej i zwinęły się z rynku. To jednak sporadyczne przypadki.

Wybór często jest bardzo trudny.

Moja rada związana z wyborem firmy – przeanalizuj za i przeciw zanim przystąpisz do danego marketingu sieciowego. Zorientuj się czy na tym rynku są jeszcze pieniądze, jakie masz szanse aby mieć w tym swój udział, w jakiej fazie jest firma i czy możesz tam zrealizować swoje cele.

Ale jak zwykle – wybór należy do Ciebie :)

Jeśli masz jakieś pytanie pisz przez formularz kontaktowy lub pozostaw komentarz.

Nigdy się nie poddawaj

Zobacz także