Jakiś czas temu przygotowałem artykuł na temat działalności firm marketingu sieciowego w Polsce i doszedłem do wniosku, że muszę przygotować podobne zestawienie w „pigułce”. Są to moje i partnerów z innych sieci przemyślenia dotyczące znalezienia firmy odpowiedniej dla siebie. Dlatego przedstawiam w skrócie podstawowe pytania na jakie musisz sobie odpowiedzieć przyłączając się do marketingu sieciowego. 

Czy kupiłbyś ten produkt/usługę gdyby nie był częścią Twojego biznesu? To jedno z najważniejszych pytań na jakie musisz odpowiedzieć twierdząco.  Innymi słowy czy na ten produkt/usługę jest i będzie zapotrzebowanie w przyszłości? Czy wiele ludzi będzie z niego korzystać w dłuższej perspektywie czasu?

Czy klienta nie odstraszy wysoka cena za produkt czy usługę? Nikt nie kupi u Ciebie niczego jeśli wie, że może to dostać u kogoś innego 3x taniej i w podobnej jakości. Niekoniecznie najlepszej ale podobnej.

Czy łatwo jest sprzedać produkt/usługę? Istnieją produkty, których sprzedanie klientowi zabiera bardzo dużo czasu. Trzeba w klientach wzbudzać potrzebę posiadania tego produktu/usługi oraz odpowiednio wyedukować zanim dokona zakupu. Trzeba być naprawdę dobrym w sprzedaży aby podjąć się takiego wyzwania. Jak oceniasz łatwość z jaką sprzedajesz produkty/usługi?

Czy klienci Twoich produktów/usług będą z Tobą przez lata i nie zrezygnują? Tutaj liczy się unikalność systemu rozprowadzania i zatrzymania klienta. Np. Stałe obniżki cen lub ciągły wzrost jakości. Jeśli firma ma dobrze rozwinięty system utrzymujący klienta przez lata to fantastycznie dla Ciebie. Jeśli system jest nastawiony na jedną sprzedaż i szukanie nowych klientów to nie jest to biznes z pasywnych dochodem, ponieważ taki rynek w końcu się nasyca i koniec końców wszystko bardzo zwalnia.

Czy produkt/usługa jest prosty w użyciu? Jeśli jest to banalnie proste to super, jeśli wymaga ciągłego edukowania i odbierania telefonów z pytaniami to tak daleko nie zajedziesz.

Czy firma ma produkt/usługę, który jest unikalny i dostępny tylko u Ciebie? To jedna z największych zalet marketingu sieciowego. Jeśli masz produkt, którego ludzie potrzebują, a nie można go dostać nigdzie indziej niż u Ciebie (brak konkurencji) to masz ogromną przewagę jeśli chodzi o możliwe do uzyskania dochody. Odwrotnie to wygląda np. w branży kosmetycznej – firm opartych o te produkty jest w Polsce najwięcej, a co za tym idzie muszą konkurować między sobą pod względem ceny i jakości. To się oczywiście odbija na wynagrodzeniu dla współpracowników.

Czy produkty/usługi oraz szansa biznesowa mają międzynarodowy zasięg? Są osoby (być może sam jesteś jedną z nich) które mają szerokie znajomości w inny krajach, gdzie mogą rozprowadzać produkty /usługi oraz budować biznes. Sprzedając produkt/usługę osobom za granicą otrzymasz wynagrodzenie w euro lub dolarach. Obecnie przelicznik jest bardo korzystny. Wiele osób wyjechało lub planuje wyjazd za granicę do pracy. Wyobraź sobie, że chcieli by w innym kraju przy okazji budować struktury. Niestety nie każda firma daje taką możliwość, jak to wygląda u Ciebie?

Czy firma się rozwija? Czy inwestuje w nowe technologie i rozwiązania? Czy wprowadza nowe produkty zgodne z wizją firmy? Czy posiada wizję tego co chce dokonać w przeciągu najbliższych 10 lat? Czy realizuje szeroko zakrojone projekty i informuje o nich swoich partnerów?

Czy jest w firmie lub produkcie coś co Cię naprawdę ekscytuje? Im więcej masz pasji tym większą będziesz mieć skuteczność. Podekscytowanie i nastawienie to podstawowy czynnik świetnych wyników, ale to pewnie już wiesz.

Czy na tym rynku na którym operuje Twoja firma można jeszcze zarobić? Są firmy, które mają za sobą już swoje największe sukcesy i teraz jedynie egzystują. Trzeba włożyć heroiczny wysiłek aby zarobić z taką firmą poważne pieniądze. Widzę to już w kilku polskich firmach, wszyscy o nich już słyszeli, są znane na rynku mają ugruntowaną pozycję i tyle. Nic więcej się tam nie dzieje.

Czy rynek tego rodzaju produktów/usług jest wystarczająco duży? Jeśli branża jest wąska, niszowa bardzo ciężko jest zdobyć klientów i zarobić. Np. jeśli jakaś firma wypuści baterie słoneczne to ciężko będzie znaleźć na to klientów, ponieważ mało kto korzysta na co dzień z takich ekologicznych rozwiązań. Rynek musi być duży aby to miało sens.

Czy firma ma długą historię sukcesów, historię istnienia i nadal ją tworzy? Niektóre firmy afiszują się jako doświadczone w branży, a istnieją od 2 lat. Z drugiej strony są też firmy, które osiągnęły już swoje największe sukcesy, zaprzestały dalszego rozwoju i tworzenia własnej historii. Jeśli firma się rozwija to Ty będziesz się rozwijać razem z nią.

Czy jeśli Twoja grupa się rozpadnie to nadal będziesz otrzymywać pasywny dochód z pozyskanych przez zespół klientów? Pytam, o to ponieważ wynika to z mojego doświadczenia. Pierwszy MLM w jakim byłem był naprawdę obiecujący. Prowizje za sprzedaż były naprawdę sowite i nadprowizje za zespół były nawet jak na dzisiejsze MLMy ogromne. Wszystko szło pięknie do czasu gdy w wyniku kryzysu światowego zaczęło brakować klientów ( cały czas potrzeba było nowych, ponieważ system wynagrodzeń pochodzi od prowizji za sprzedaż i od prowizji za grupę, która sprzedawała). Następnie grupa zaczęła się sypać, dochody zbliżały się do 0 zł i wiedziałem, że z tego biznesu nie ma pasywnego dochodu. Obecnie jestem w innym marketingu sieciowym i wiem, że nawet jeśli grupa się posypie to i tak nadal będę otrzymywać procent od pozyskanych przez grupę jak i własnych klientów przez długi okres czasu. To co jest fajne – ludzie w zespole też o tym wiedzą, dlatego nie zdarzyło mi się jeszcze aby ktoś zrezygnował, ponieważ jego grupa się uszczupliła. Jak to wygląda u Ciebie? Masz sprzedawać do końca świata i jeden dzień dłużej czy budować pasywny przychód?

Czy produkty/usługi są zużywalne? Innymi słowy czy zawsze musisz szukać nowych klientów czy też obecni Ci wystarczą. Jest wiele firm, które opierają się tylko na prowizjach od sprzedaży i jeśli przestaniesz poszukiwać nowych klientów, przestaniesz zarabiać. Są też firmy gdzie cały dochód opiera się o rekrutację i pakiet startowy ( a tu już blisko do piramidy ). Jedynie biznes oparty o klienta daje szansę, której oczekujesz.

Czy firmę promuje jakaś znana osoba ze świata biznesu? Lokalna lub międzynarodowa, szeroko znana na świecie lub na swoim lokalnym rynku. Mam na myśli konkretnie firmę. Jest wiele osób nie związanych z marketingiem sieciowym ale promujących ten system jako obecnie najlepszy. Czy z pośród tych osób, jest chociaż jedna, która wskazuje palcem na Twoją firmę i mówi „to jest to” ?

Jeżeli na wszystkie pytania odpowiesz „tak” – szczere gratulacje. Jesteś w prawdziwym, rasowym marketingu sieciowym, firmie poważanej globalnie i z ogromnymi perspektywami rozwoju dla Ciebie i Twojej grupy.  Teraz jest czas na działanie !

Nigdy się nie poddawaj

Zobacz także